25 Ekim 2013 Cuma

RUSYA GEZİ YAZISI 1: MOSKOVA: Ekim'de gidilmez dediler, ben gittim, çok da iyi ettim! :)

11 Ekim cuma gecesi başlayan Rusya maceramız bir sonraki hafta Pazar günü yani 20 Ekim tarihinde sona erdi.
9 gün süren Rusya gezimizde Moskova ve Petersburg şehirlerini detaylıca gezdik. Gezi dönüşünde bu iki şehir için “keşke şunu da yapsaydım” dediğim hiçbir şey bulamadım. Sonuç olarak bayram tatilini değerlendirip gitmiş olduğumuz Rusya gezimizde 9 gün boyunca dolu dolu gezdik.

Rusya’ya gideceğimi söylediğimde çoğunluk “hava çok soğuk ne işin var Ekim’deee, beyaz geceleri görmeye gidersin Haziran’daaa” gibi tepkiler vermişti. Fakat düşündüm de ben çok az yere mevsiminde gitmişim. İran’a kışın gidip Persepolisi karlar altında görmüşüm, Hindistan’a muson döneminde gidip Ganj’ın su seviyesinin yükselişine tanık olmuşum, Fas’a yazın ortasında gidip turist olmayan meydanlarda özgürce gezmişim. Sonuç olarak Rusya gezimizde de şansımız yaver gitti de hava sıcaklığı çok düşmedi. 7-12 0C arasında değişen hava sıcaklığında Moskova’nın köşesini bucağını gezdik. Eee ne mutlu bana ;)

Geziyi planlarken de 4 gün Moskova 5 gün Petersburg olacak şekilde günleri bölmüştük. İstanbul’dan THY ile Moskova’ya uçarak başladığımız gezimiz Petersburg’dan UIA ile uçtuğumu Kiev aktarmalı İstanbul uçuşumuz ile son tamamlandı.

Moskova’dan Petersburg’a geçişi de UTair ile gerçekleştirdik.  Yaklaşık 1 sa süren bir uçuştu. Bunun yerine tren de tercih edilebilir fakat trenin daha uzun sürmesi ve neredeyse uçak ile aynı fiyat olması sebebi işle biz uçağı tercih ettik.

Moskova:
Gezimizin ilk günü ana meydanları dolaşarak şehri keşfettik.

Varvarka Ulitsa

Ayrıca o gün Bolşoy (Bolshoi) Tiyatrosu’nda bir opera biletimiz vardır. Biletimizi o çok süslü Bolşoy ana sahneden alamamış olsak da çok keyifli bir opera izledik. Bu arada bileti 2 ay öncesinden internet sitesinden satın almıştık. Tabi gittiğiniz gün kapı önünde bilet satmaya çalışan karaborsa biletçilerden de alabilirsiniz. Ama fiyat konusunda yorum yapamayacağım.

Bolşoy (Bolshoi) Tiyatrosu

Opera'dan bir sahne

Elimizdeki rehber kitap Moskova’yı bölgelere ayırmıştı biz de günlere göre bölgeleri ayırdık ve Moskova’yı çoğunlukla yürüyerek adım adım gezdik.

*Kremlin bölgesi
*Kızıl meydan ve kitay gorod
*Arbatskaya bölgesi
*Tverskaya bölgesi
*Tretyakovskaya
*Merkezin dışı

Hostelden aldığımız haritaya gitmek istediğimiz her yeri (Saray, müze, yazar evleri, meydanlar, parklar…) işaretledik. Mesafeler harita üzerindeki mesafeden çok daha uzak bu arada. Fakat yürüyerek şehri keşfettiğinizde bambaşka yeni yerler görme şansı yakalıyorsunuz Moskova’da. O sebeple tavsiyem hava durumu müsaitse şehri yürüyerek gezmek J

İkinci gün kremlin bölgesini gezdik. Saray kompleksine giriş biletimizi erkenden aldık. Aklınızda bulunsun devlet silahhanesi bölümü için ayrı bilet almak gerekiyor. Kremlin bölgesine;
*Kremlin saray kompleksi

Devlet silahhanesi

Saray kompleksinin içindeki kiliseler

Saray kompleksinden manzara

Çoğu kullanılmakta olan resmi bina olduğu için içerisine giriş izni bulunmamaktadır. Bir de belirlenen yaya yollarının dışına çıktığınızda Rus askerleri hemen düdük çalarak uyarıyorlar. Bunu da başıma gelen bir olay neticesinde öğrenmiş bulundum J Siz siz olun yaya yolları dışına çıkmayın. Suratsız Rus askerlerini kızdırabilirsiniz ;)

Kremlin saray bölgesinden sonra çok yakınındaki Kızıl meydan ve Kitay gorod bölgesini gezdik. Bu bölgede görülecek yerler ise şu şekilde;

* Nikitniki teslis kilisesi

Aziz vasili katedrali

Aziz vasili katedrali ve Kızıl Meydan

Romanov Boyarları Sarayı

Öğleden sonra ise Tretyakovskaya bölgesindeki Tretyakov galerisini gezdik. Tretyakov ailesinin evinde sergilenen eserler gerçekten görülmeye değer. Küçük bir sergi zannetmeyin bir günün öğleden sonrasını alacak büyüklükte! Ayvazovski’nin İstanbul resimleri, Perov’un Dostoyevski portresi, Kiprenski’nin Puşkin portresi mutlaka görülmesi gereken eserlerden.

Tretyakov galerisi

Tolstoy'un Portresi

Ayvazovski’nin İstanbul resimleri

Perov’un Dostoyevski portresi

Sergiyi gezen insanlardan bir kare

Kiprenski’nin Puşkin portresi

Üçüncü gün sabahtan (bir önceki gün gidemediğimiz) Devlet silahhanesi için hemen Kremlin saray kompleksine koştuk ve biletimizi alıp gezdik.

Öğleden sonra şehir merkezi dışında kalan fakat metro ile kolayca ulaşılabilen Novodevici mezarlığına, Tolstoy’un evine ve Moskova’nın en büyük parkı olan Gorki parkına gittik.
Novodevici; Nazım, Çehov, Gogol gibi isimlerin defnedildiği mezarlık. Nazımın mezarı (8. Bölüm 1. sıra) aynı kendine yakışır biçimde sade ve güzel. Gözlerimiz dolarak mezarlığı dolaştık.
Tolstoy’un evi müze haline getirilmiş fakat gittiğimizde kapanmıştı. Dışarıdan bakmakla yetindik L
Mezarlığın yanındaki Manastır

Novodevici mezarlığı

Nazım Hikmet'in Mezarlığı

Mezarlığın arkasındaki Park

Sonrasında Gorki parkına giderek çimlere yayıldık. Bu park Moskova'nın en büyük parkı ve çoluk çocuk Moskovalılar akşamüstü keyfini az ısıtan güneş altında bu parkta geçiriyorlardı.

Gorki parkı

Kurtarıcı İsa Kilisesi

Dördüncü günümüzde; Arbatskaya ve Tverskaya bölgesindeki;
*Puşkin güzel sanatlar binasını ve sergisini  (Monet, Van Gogh, Signac, Cezanne, Matis, Picasso, Kandinsky’nin orijinal eserlerini Puşkin güzel sanatlar ’da mutlaka görmelisiniz.)
*Melnikov evi
*Gorki evi
*Çehov evi’ni gezdik.

Bu ünlü isimlerin yaşadıkları evlerin çoğu müze haline getirilmiş. İçlerinden sadece Çehov’un evini gezebildik. Diğerleri ya kapalıydı, ya da henüz müze haline getirilmemişti.

Arbat meydanı ve caddesi

Puşkin evi

Arbat caddesinde sokak sanatı

Moskova'da sokak arasında görmüş olduğum bir tablo.
 Çok enteresandır ki orjinalini Hermitajda Görme fırsatım oldu

Rusya'da her köşe başında buabileceğiniz Kahve Evi
(Benim değimimle Köşe Kafe :))

Geri dönüşümlü konsept :)

Moskova'da Güneş'ten yararlanma süreleri çok az olsa da (Direk olmayan)
yansıyan güneş ışığı ile çalışan güneş panellerinden elektrik üretimi sağlanmaktadır.

Puşkin güzel sanatlar

Matisse

Picasso

Puşkin Güzel Sanatlar binasının karşısındaki güzel bina

Moskova gece de çok güzel görünmekte. Bu sebeple bir akşamınızı ünlü
meydanların gece ışıkları altındaki görüntüüsnü izleyerek geçirebilirsiniz.

Önemli notlar:

v  Moskova havaalanına gece inerseniz ve exchange ofisler kapalıysa panik olmayın J Aşağıda fotosu olan makinalar ile para dönüşüm işleminizi gerçekleştirebilirsiniz. Hatta “havaalanında kazıklanırım dur az çevireyim şehir merkezinde hallederim” diye düşünmeyin çünkü şehir merkezinde çeşitli miktarlarda komisyon alınmakta. Şehir merkezinde para değişimi yaptırırken mutlaka komisyon alınıp alınmadığını sorun!

v  Moskova havaalanından merkeze ulaşım otobüs+metro şeklinde yapılabilmektedir. Rusya’da taksiler pahalı olduğu için halkın kullandığı ulaşım araçlarına binmek daha mantıklı. Havaalanından hemen çıktığınızda otobüsü bulamazsanız bizim gibi şaşırıp kalmayın J Otobüs numarasını (611) bir kâğıda yazın ve güvenliğe gösterin. Size otobüsün nereden kalktığını tarif edecektir. Havaalanından çıktıktan sonra 5-6 dakika yürümeniz gerekecek durağa varmak için. Otobüsün son durağı bir metro durağı. Son durakta indikten sonra da Kiril alfabesi ile yazılmış karışık Moskova metrosu haritası ile baş başa kalıyorsunuz J

v   Park kulturi, Arbatskaya, Kievskaya, Mayakovskaya, Teatralnaya, Çistye Prudi, İzmaylova Park, Tretyakovskaya, Belaruskaya gibi metro istasyonları da mutlaka görülmesi gereken iç mekan tasarımlarıdır.

***4. günün akşamı Petersburg'a geçtik. Petersburg gezi yazımı "RUSYA GEZİ YAZISI 2: PETERSBURG" başlığı altında bulabilirsiniz!!!